CLLD program bemutatása
A TOP-7.1.1-16 kódszámú, ”Kulturális és
közösségi terek infrastrukturális fejlesztése és
helyi közösségszervezés a városi helyi fejlesztési
stratégiához kapcsolódva” című felhívás
bemutatása - részletek
Magyarország Kormányának felhívása a
közösségvezérelt helyi fejlesztések (community-led
local development; továbbiakban: CLLD)
megvalósítása érdekében regisztrált Helyi
Akciócsoportok (továbbiakban: HACS), azaz CLLD
szervezetek részére, közösségi szinten irányított
városi Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégiák
(továbbiakban: HKFS) elkészítése és megvalósítása
érdekében.
A Kormány a Partnerségi Megállapodásban célul
tűzte ki a társadalmi együttműködés erősítése és a
szegénység, valamint a hátrányos
megkülönböztetés elleni küzdelmet. A cél elérését a
Kormány a CLLD HACS-ok együttműködésével
tervezi megvalósítani jelen Felhívásban foglalt
feltételek mentén.
A felhívás indokoltsága és célja
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program
7. prioritásához kapcsolódik, amelynek átfogó célja
kísérleti jelleggel, integrált és programalapú
fejlesztések megvalósítása városi szinten a helyi
közösségek részvételének és tudatosságának
fokozása, a helyi társadalmak megújítása valamint a
helyi és közösségi alapú gazdaság fejlesztése
érdekében. E cél elérésnek a TOP 7. prioritásához
kapcsolódó eszköze a városok kulturális és
közösségi életének megújítása, közösségi alapú
gazdaságfejlesztési módszertanok kialakítása és
elterjesztése a helyi lakosság, civil szervezetek,
vállalkozások és önkormányzatok
együttműködésével, illetve kezdeményezésére
készülő integrált, közösségfejlesztést és helyi
identitástudatot elősegítő, elsődlegesen kulturális és
közösségi tartalmú, a helyi közösség fejlesztését
támogató stratégiák mentén.
A stratégiák, amelyek egy, a város területén kijelölt
összefüggő akcióterületre készülnek, és a helyi
fejlesztési programok alapját jelentik, egyszerre és
összehangoltan képesek a TOP ERFA és ESZA
forrásait használni. A beavatkozások
eredményeként partnerségben tervezett, integrált,
újszerű és innovatív helyi fejlesztések valósulnak
meg, amelyek a helyi közösségek megerősítésén
keresztül hozzájárulnak a terület népességmegtartó
képességéhez. A stratégiai szintű együttműködés
erősödésével cél továbbá a helyi civil szektor
aktivitásának és ismertségének növelése is.
A támogatás háttere
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program
célul tűzte ki integrált, közösségközpontú, alulról
építkező, helyi partnerségen alapuló városfejlesztési
programok, illetve a tartalmas szabadidő-eltöltés
lehetőségeinek megteremtését, valamint innovatív,
egymással és a környezetükkel együttműködni
képes, önmagáért tenni akaró és tenni tudó,
kezdeményező közösségek, mindezek által
fenntartható települések létrejöttét. Ennek
érdekében hozzá kíván járulni a stratégiája
megvalósítására támogatást nyert városokban a
kulturális és közösségi terek és szolgáltatások
infrastrukturális és szolgáltatási minőségének
javulásához, a közösségfejlesztési programok révén
összetartóbb, tudatosabb, a város jövőjének
alakításában részt vállaló városi társadalom
kialakulásához, összességében pedig a népesség,
kiemelten a fiatalok helyben maradásához.
A fejlesztések eredményeként várhatóan növekszik
a stratégia megvalósítása keretében megújított
közösségi tereket rendszeresen igénybevevő
lakosság aránya, illetve a közösségi, szabadidős,
közszolgáltatást nyújtó terekkel, létesítményekkel
való lakossági elégedettség, továbbá a település
kulturális és közösségi intézményeinek
látogatottsága.
Műszaki és szakmai elvárások
A helyi közösségi fejlesztési stratégia készítésére
vonatkozó projekt műszaki, szakmai tartalmának
meghatározásához az alábbi elvárások figyelembe
vétele szükséges:
a)
A HACS-nak szükséges a felhívás mellékleteként
megjelent módszertani útmutató szerinti helyi
közösségi fejlesztési stratégiát készíteni.
b)
A helyi közösségi fejlesztési stratégia a
támogatást igénylő település helyi közösségeit
támogatja városfejlesztési tartalommal, kulturális-
közösségi és kapcsolódó helyi gazdaságfejlesztési
tevékenységekkel.
c)
A helyi közösségi fejlesztési stratégia forrásai
2:1 arányban számolnak az ERFA és ESZA
forrásokkal.
d)
Az ERFA forrásból támogatható fejlesztéseket
kötelező a HKFS által lefedett akcióterületen a
célcsoportok bevonásával tervezni és megvalósítani.
A stratégiában szükséges rögzíteni az akcióterület
pontos határait, valamint az akcióterület
lakosságszámát.
e)
Az akcióterület, amelyre a HKFS készül, nem
fedhet át másik olyan akcióterülettel, amelyre a
Vidékfejlesztési Program alapján LEADER HFS készül,
vagy amelyre szintén készül HKFS. Az átfedés
mentességről a HACS-nak szükséges gondoskodnia
az akcióterület pontos határainak megadásával,
amelyet a benyújtásra kerülő dokumentumban
térképi alátámasztással szükséges bemutatni (mind
a saját, mind a fent említett egyéb akcióterületek
egyidejű ábrázolásával).
f)
A műveletek tervezése során szükséges
figyelembe venni, hogy egyaránt alkalmazásra
kerüljenek a rendelkezésre álló ERFA és ESZA
források is.
g)
Az ESZA forrásból támogatható fejlesztéseket
kötelező a stratégia által lefedett akcióterületen élő
célcsoportok számára, a célcsoportok bevonásával
tervezni és megvalósítani.
h)
A helyi közösségi fejlesztési stratégiában
szükséges megjeleníteni a HACS által megvalósítani
kívánt műveletek, helyi felhívások paramétereit (cél,
célcsoport(ok), tartalom, forrásallokáció, főbb elvárt
eredmények, tervezett indikátorok).
i)
A helyi közösségi fejlesztési stratégia hatékony
megvalósítása érdekében lehetőség van az elnyert
forrás teljes közkiadásának 15%-áig működési és
szervezési feladatokat tervezni. A működési és
szervezési feladatok magukban foglalják a HKFS
végrehajtásának irányításához kapcsolódó működési
költségeket (operatív, személyi jellegű, képzési, PR,
pénzügyi, valamint a monitoring és értékelési
feladatok ellátásához szükséges költségek), továbbá
a potenciális kedvezményezettek szükséges
felkészítését a sikeres megvalósítás érdekében. A
működési költségek minden esetben a stratégia
ERFA forrásait terhelik.
j)
A helyi közösségi fejlesztési stratégiában
tervezhetők olyan konkrét beruházások is, ún.
kulcsprojektek, amelyek alapját vagy éppen átfogó
keretét adják az egyes, a stratégiához illeszkedő,
ugyanakkor a stratégiában nevesítésre nem kerülő
egyébműveleteknek (helyi felhívások). A
kulcsprojektekre tervezett forrás nem haladhatja
meg a helyi közösségi fejlesztési stratégia teljes
felosztható – működési és szervezési feladatok
nélkül számolt – költségvetésének 40%-át.
Szükséges ehhez kapcsolódóan továbbá bemutatni
és részletesen indokolni, hogy hogyan épülhetnek a
kulcsprojekt(ek)re az egyéb fejlesztések.
k)
A helyi közösségi fejlesztési stratégia
megvalósítása során lehetőség van más HACS
szervezetekkel tapasztalatcserét folytatni, és a még
hatékonyabb megvalósítás érdekében ezekkel a
HACS szervezetekkel együttműködni.
l)
Nem kezdeményezhető a HACS által olyan
felhívás, amelynek keretében a támogatható
tevékenységek egyike vagy mindegyike KKV-k
számára vállalkozási tevékenység támogatását teszi
lehetővé.
m)
Abban az esetben, amennyiben a HKFS
tervezésre jogosult település az általa a regisztrációs
felhívás alapján maximálisan igényelhető
támogatásnál magasabb összeg felhasználását is
indokolni tudja a stratégiában, lehetősége van ezt a
magasabb összeget több ütemre bontva is
betervezni a stratégiába azzal a kitétellel, hogy a
jelen felhívás keretében első körben legfeljebb csak
a számára maximálisan igényelhető támogatás
kerülhet odaítélésre. A későbbi ütemek
megvalósítására abban az esetben tud lehetőséget
biztosítani az intézményrendszer, amennyiben a
TOP CLLD forrása még nem merült ki és így lehetővé
válik további stratégiák / a stratégiák további
ütemeinek támogatása. Ennek megfelelően a
stratégiák egyes ütemei megvalósításának
önmagukban is értelmezhető, eredményeket
felmutatni tudó, komplex programcsomagoknak kell
lenniük.
n)
A helyi közösségi fejlesztési stratégiában
ismertetni szükséges, hogy a megvalósítása hogyan
járul hozzá a TOP 7. prioritásában megjelenő
eredmény és output indikátorok célértékeinek
eléréséhez (kiindulási és célérték megjelölésével
egyaránt). A helyi közösségi fejlesztési stratégia
megvalósítását szolgáló projektek kiválasztása során
kiemelt figyelemmel kell lenni arra, hogy a
fejlesztések hozzájáruljanak az TOP-ban vállalt
indikátorok értékének teljesüléséhez. Amennyiben
stratégia megvalósítása nem az OP célokkal és az OP
által vállalt eredmények teljesítésével összhangban
zajlik, az Irányító Hatóság felülvizsgálhatja a
forrásfelhasználás hatékonyságát, és szükség esetén
intézkedhet a megvalósítás menetének
korrigálásáról. A vállalt értékek meghatározásához
kérjük figyelembe venni a palyazat.gov.hu oldalon
elérhető indikátor definíciós adatlapokban
foglaltakat.
o)
A helyi közösségi fejlesztési stratégia
benyújtásáig szükséges eldönteni, hogy a HACS
konzorciumi vagy egyesületi formában kíván részt
venni a CLLD eszköz megvalósításában, és a
támogatási kérelmet már ennek megfelelően
véglegesíteni és a szükséges dokumentumok
csatolásával benyújtani.
Mind a HKFS alapján támogatásra kerülő projektek,
mind a CLLD eszköz általános végrehajtási
feladatainak (menedzsment, animáció, partnerség-
építés, tapasztalatcsere, stb.) ellátása során
szükséges biztosítani a nyilvánosságot az ÁÚF 10.
fejezete alapján.
A HKFS tartalma csak az Irányító Hatóság
egyetértésével módosítható vagy csökkenthető. A
stratégia szakmai tartalmának csökkenése esetén –
a csökkenés mértékétől függetlenül – a stratégia
megvalósítására elszámolható költség és a
támogatás összege arányosan csökkentésre kerül az
érintett tulajdonságtól vagy képességtől való
elmaradás arányában!
Esélyegyenlőség és környezetvédelmi
szempontok érvényesítésével kapcsolatos
elvárások
Az alábbi elvárásokat elsősorban a helyi közösségi
fejlesztési stratégia készítése és megvalósítása során
szükséges figyelembe venni és érvényesíteni,
amelyek HACS által elnyert CLLD forrás terhére
meghirdetésre kerülő helyi felhívásokban
relevanciától függően érvényesítendők.
A horizontális cél megvalósítása, valamint a
megvalósítás eredményességének nyomon követése
érdekében végzett tevékenység következtében
felmerült költség elszámolható. A kiemelt célok és a
környezetvédelmi, esélyegyenlőségi és a nők és
férfiak egyenlőségét biztosító követelmények
részletes ismertetése megtalálható az ÁÚF 12.
fejezetében.
A HKFS tervezése és megvalósítása során kérjük,
vegye figyelembe, hogy a projektben létrehozott
eredményeknek meg kell felelniük az alábbi
elvárásoknak is:
-
Az európai uniós forrásból támogatott
projektek végső kedvezményezettje köteles a
projektjére vonatkozó környezetvédelmi és
esélyegyenlőségi jogszabályokat betartani, a projekt
által érintett területen a védett természeti és
kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a
beruházás során keletkezett környezeti kárt és az
esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző
nem-megfelelőséget legkésőbb a projekt
megvalósítása során megszüntetni.
-
A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános
eseményeken, kommunikációjában és
viselkedésében a támogatást igénylő és a végső
kedvezményezett esélytudatosságot fejez ki: nem
közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra
vonatkozó meglévő előítéleteket.
-
Figyelembe kell venni a projektnek az
éghajlatváltozás mérséklésére és az ahhoz való
alkalmazkodásra vonatkozó potenciálját, és
biztosítani kell, hogy a projekt ellenálló az
éghajlatváltozással és a természeti katasztrófákkal
szemben! Ezért mérlegelni kell, hogy a projekt
megvalósítását vagy eredményét veszélyezteti-e
extrém időjárási esemény, pl. árvíz, szárazság,
forróság, tűz, vagy más időjárási kockázat.
A mérlegelés eredményeképp a támogatási
kérelemben nyilatkozni kell, ha a projektnek nincs
előre látható klímakockázata, vagy el kell készíteni a
projekt klímakockázati elemzését és
kockázatkezelési tervét. Az elemzést és
kockázatkezelési tervet csatolni kell a támogatási
kérelemhez, és figyelembe kell venni a költség-
haszon elemzés és a megvalósíthatósági tanulmány
készítésekor. A kockázatkezelési terv által javasolt
intézkedések megvalósulását, az intézkedések
megvalósításával elért eredményeket nyomon kell
követni, és az intézkedések eredményességéről a
projekt előrehaladásáról és zárásáról szóló
beszámolókban be kell számolni.
-
Amennyiben a beruházás külterületen vagy
zöldmezős fejlesztésként valósul meg, a beruházás
megkezdése előtt el kell készíttetni a projekt által
érintett terület környezeti, ökológiai
állapotfelmérését, a projekt által érintett környezeti
elemekre, rendszerekre vonatkozóan, legkésőbb a
projektfejlesztés során a projekt tartalmi, műszaki
előkészítésére vonatkozó mérföldkő teljesítésekor.
Az állapotfelmérésről készült dokumentációt
csatolni kell a támogatási kérelemhez. A
dokumentációban be kell mutatni, hogyan fogja
csökkenteni, kompenzálni, illetve dokumentálni a
kivitelező a projekt megvalósítása során okozott
káros környezeti, ökológiai hatásokat, biztosítani a
területre jellemző biológiai sokféleség megőrzését
és az ökológiai átjárhatóságot. Az ökológiai
állapotban bekövetkezett változásokat a beruházás
megvalósítása során nyomon kell követni, és az
állapotváltozásról, a káros hatások csökkentését
vagy kompenzálását célzó intézkedések
eredményességéről szóló jelentést csatolni kell a
projekt előrehaladásáról és zárásáról készített
beszámolóhoz.
-
A fentiek tekintetében a támogatást igénylő
nemleges nyilatkozatot nyújt be abban az esetben,
ha a projekt valamennyi környezeti,
esélyegyenlőségi jogszabálynak megfelel, és az
energiafelhasználásra, a projekt környezetének
ökológiai állapotára, a vizek állapotára és a
klímaváltozásra hatása nincs.
-
Infrastrukturális fejlesztéseknél: létesítmények,
térhasználat közlekedési kapcsolatok tervezésekor a
támogatást igénylő figyelembe veszi és érvényesíti
az egyetemes tervezés elveit, azaz a nők és férfiak
igényeit, az idősek, a fogyatékosok és a gyermekek
igényeit, és bemutatja ennek módját. (információ:
http://www.etikk.hu)
-
A közösségi célú funkciókat ellátó és/vagy
ügyfélforgalmat lebonyolító és/vagy állandó
munkavégzés helyszínéül szolgáló épület/épületrész
építése/felújítása során kötelező a projektarányos
akadálymentesítés.
-
Az infokommunikációs akadálymentesítés
minden beruházás esetén kötelező.
-
Ha a támogatást igénylő települési
önkormányzat, az igénylőnek igazolnia kell a helyi
esélyegyenlőségi program meglétét az egyenlő
bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról
szóló 2003. évi CXXV. törvény 31. § (6) bekezdésének
megfelelően.
-
Ha a támogatást igénylő ötven főnél több
személyt foglalkoztató költségvetési szerv, vagy
többségi állami tulajdonban álló jogi személy, az
igénylőnek igazolnia kell az esélyegyenlőségi terv
meglétét az egyenlő bánásmódról és az
esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi
CXXV. törvény 63. §-nak megfelelően.
A helyi közösségi fejlesztési stratégia megvalósítása
során a HACS szervezetnek érvényesítenie
szükséges az alábbi szempontokat:
-
Az önkormányzat esélyegyenlőségi tervének
(foglalkoztatási ET) elkészítése/megléte.
-
A megvalósításban közhasznú foglalkoztatási
programelem is tervezett/van.
-
Az előírt esélyegyenlőségi intézkedések
eredményét a beszámolókban rendszeresen be kell
mutatni.